کامل‌ترین اطلاعات درباره کپی برابر اصل کردن مدارک

چطور و کجا کپی برابر اصل بگیریم؟

کپی برابر اصل گرفتن، یکی از نیازهایی است که اکثر مردم با آن مواجه می شوند. در این بخش به سئوالات مختلفی که درباره کپی برابر اصل ممکن است برای هر کدام از ما پیش بیاید پاسخ می دهیم.


برای کپی برابر اصل گرفتن به کجا برویم؟
طبق قانون دفاتر اسناد رسمی، تنها مرجعی هستند که امکان و اجازه کپی برابر اصل هر نوع مدرکی را دارند. البته وکلای دادگستری نیز فقط در رابطه با اسناد مرتبط با پرونده خود اجازه کپی برابر با اصل را دارند.
تا پیش از این دادگاه ها نیز این کار را انجام می دادند اما با توجه به شلوغی دادگاه ها، از سال 88 ، کپی برابر با اصل فقط در دفترخانه اسناد رسمی انجام می شود.

 


چه نوع مدارکی در دفاتر اسناد رسمی برابر اصل می شوند؟
هر نوع مدرک، سند و نوشته اعم از اینکه دست نویس باشد یا چاپی، در همان دفترخانه تنظیم شده باشد یا به صورت غیر رسمی امکان کپی برابر با اصل دارد. تنها چیزی که اجازه کپی برابر با اصل آن وجود ندارد، مدارکی است که خودشان نیز کپی باشد، در این صورت امکان کپی برابر با اصل ندارند.
نمونه مدارکی که کپی برابر با اصل می شوند: شناسنامه، کارت ملی، پاسپورت، بنچاق و اسنادی که در دفترخانه صادر شده اند مثل سند خانه، اسنادی که در بنگاه املاک و خودرو تنظیم شده اند مانند قولنامه، برگه های انحصار وراثت، برگه و صفحه های قباله ازدواج و طلاق

آیا کارنامه تحصیلی مدارس و دانشگاه ها نیز کپی برابر با اصل می شوند؟
بله، همانطور که گفته شده هر نوشته ای در دفاتر اسناد رسمی برابر با اصل می شوند، حتی مدارکی که به زبان های خارجی باشد نیز در دفاتر اسناد رسمی کپی برابر با اصل می شوند.

کپی برابر اصل چقدر معتبر است؟
اعتبار کپی برابر با اصل برابر و مساوی سند اصلی است و هیچ تفاوتی با اصل ندارد

کپی برابر با اصل چه شکلی است و چگونه معتبر می شود؟
برگه کپی برابر با اصل باید دارای مهر برجسته دفترخانه، امضای شخص سردفتر و مهر کپی برابر با اصل باشد.

هزینه کپی برابر با اصل چقدر است؟
به طور قانونی هر برگه کپی برابر با اصل اگر اصل آن مربوط به خود دفترخانه باشد 5 هزار تومان و اگر خارج از دفترخانه تنظیم شده باشد یک هزارتومان هزینه دارد. اما با توجه به این که این مبالغ سال ها پیش تصویب شده است و هزینه خود برگه کپی نیز در آن دیده شده، ممکن است به صورت عرفی مبالغ کمی بیشتر نیز گرفته شود.

آیا هزینه کپی برابر با اصل را نقدی باید داد یا با کارتخوان؟
به طور معمول هزینه کپی برابر اصل با توجه به پائین بودن آن، تنها هزینه ای است که در دفاتر اسناد رسمی رسمی نقدا دریافت می شود و رسیدی نیز معمولا برای آن پرداخت نمی شود. 

  • پنجشنبه ۱۰ بهمن ۹۸
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
مشاوره و خدمات حقوقی، ثبتی، شهرداری و دفترخانه‌ای
آرشیو مطالب
Powered by Bayan